Tips Menangani Bayi Menangis Di Malam Hari
Umum

Tips Menangani Bayi Menangis Di Malam Hari

Tips Menangani Bayi Menangis Di Malam Hari

Tips Menangani Bayi Menangis Di Malam Hari

Tips Menangani Bayi Menangis Di Malam Hari. Ada kalanya ibu dan ayah perlu sedikit tahu apa punca bayi anda selalu menangis. Kebiasaan tersebut kalau di abaikan oleh orang renta akan sangat mengganggu. Entah untuk orang renta maupun untuk bayi anda. Sebenarnya ada beberapa penyebab bayi menangis di malam hari. Nah untuk anda yang ingin mengatasinya boleh anda semak tips menangani bayi menangis di malam hari yang kami kongsikan kali ini;

Tips Menangani Bayi Menangis Di Malam Hari

Tenangkan sibuah hati
Bila anda menerka bayi secara tiba-tiba menangis histeris kerana mimpi tidak baik , segera tenangkan dia dengan kalimat yang lembut serta bernada rata. Jaga supaya jangan hingga bunyi nada anda terdengar kesal , kerana ini boleh membuat ia jadi lebih tidak selesa serta tangisnya juga dapat makin menjadi-jadi.

Sangat lelah
Bayi mungkin saja boleh cerewet serta menangis masa merasa sangat letih selepas bermain dengan anda. Jika bayi mula kelihatan membisu , jenuh dengan mainan dia , kerap mengusap matanya serta mula menguap , selekasnya peluk bersahabat serta ayun-ayunkan sambil bicara lembut padanya. Umumnya bayi membuat beberapa nada kekecohan yang lucu dengan mata tertutup serta tidak lama lagi dia akan tertidur lelap. Anda boleh juga memutarkan muzik untuk dia , tentukan muzik yang lembut serta menenangkan.

Daftar suhu tubuhnya
Ada peluang bayi menangis histeris pada malam hari kerana demam , susah bernafas kerana selesema , dan lain-lain. Bila ia menolak minum susu ibu serta selalu menangis ketika anda mendokong , pegang dahinya atau teliti suhu badannya memakai termometer.

Lampin yang berair atau kotor
Masa lampin bayi anda berair atau penuh kerana najis (air kencing atau najis) , maka bayi anda dapat merasa tidak selesa serta mengakibatkan menangis. Oleh karena itu , setiap bayi anda menangis , periksa lampinnya sama ada berair atau tidak. Bila berair , gantilah lampin bayi anda dengan lampin yang kering. Rajin-rajinlah menggantikannya supaya tidak berlaku iritasi.

Terasa lapar
Umumnya hal semacam ini yakni karena pertama yang anda fikirkan apabila bayi anda menangis. Ketahui arahan tanda bayi yang lapar ketika sebelum tangisannya di mulai , yakni bayi mula gelisah kelihatan menyerupai ingin menangis , membuka lisan serta menutup mulutnya berulang-kali , mula menghisap jari-jarinya , serta lakukan pergerakan refleks memutar kepalanya ke arah sentuhan ketika anda letakkan tangan anda di ujung bibirnya. Apabila ini terjadi , jawapannya yaitu dengan memberi ASI (Air Susu Ibu) serta susu formula sambil mendakap dengan hangat bayi di dada anda.

Menggendong bayi
Langkah tersebut mungkin saja terdengar kuno , namun kerapkali berjaya menenangkan bayi menangis pada malam hari , terlebih bila ia alami mimpi tidak baik. Lakukan dengan hening dan yakin kerana bayi boleh mudah mengetahui perubahan pada degupan jantung anda apabila anda terasa jengkel atau cemas kerana ia tidak berhenti menangis. Bersenandung perlahan-lahan sambil menggendong bayi boleh anda lakukan ketika tangisnya telah reda supaya ia segera tertidur kembali.